Een stukje theorie: basisshots

Door 14 juni 2019Video

Een stukje theorie: basisshots

Een stukje theorie:

Basisprincipes van het filmen

In principe kan iedereen een video opnemen, maar je hebt film en je hebt film. Zo zijn er ook basisprincipen als je aan de slag wilt met de productie van een video. Een van de belangrijkste dingen die je moet leren, zijn de verschillende types basisshots. Wij geven je een stukje theorie: basisshots.

Voor wie?


Iedereen die werkt in de videowereld, heeft van de verschillende termen gehoord. Heb je ook ‘iets’ met video, media en communicatie gestuurd? Dan is de kans groot dat jij ook bekend bent met de terminologie van de verschillende types basisshots. Regisseurs, cameramannen en scriptschrijvers gebruiken de termen bijvoorbeeld om het concept of script te vertalen nar het visuele aspect van een film. Het inzetten van verschillende shots is belangrijk om een onderwerp, persoon of voorwerp, op een juiste manier uit te lichten. Ook maken we een onderscheid tussen actie en emotie.

Lights, camera, ACTION

We beginnen met shots die veraf genomen worden. Deze beelden brengen de context om het onderwerp heen in beeld. Zo laat een extreme long shot het onderwerp van een erg grote afstand zien. Je ziet het onderwerp in zijn geheel, maar daarbij zie je ook de omgeving eromheen. Soms is het onderwerp niet eens goed zichtbaar. Een extreme long shot is ideaal om een scène lading te geven en meer te zeggen over de locatie. Daarom wordt een extreme long shot ook wel een “establishing shot” genoemd.

Wil je toch wat dichter bij komen? Maak dan gebruik van een long shot. In dit type shot leg je meer nadruk op het onderwerp en kun je een persoon van top tot teen laten zien. Een long shot plaatst een onderwerp meer in relatie tot de omgeving, maar laat nog steeds meer actie zien dan emotie.

Als er meerdere personen in beeld komen en je er voor wilt zorgen dat deze herkenbaar zijn, dan kies je een medium long shot. Dit shot typeert zichzelf als 3/4e shot omdat het onderwerp voor driekwart in beeld is. In het geval van mensen gaat dit shot vanaf de knieën omhoog.

INSPIRATIE NODIG?

Ben je benieuwd wat voor werk we allemaal hebben gemaakt?

Kom dichtbij en raak geëmotioneerd

Langzaamaan kom je steeds dichter bij het onderwerp. In veel gevallen is het onderwerp van een video een persoon. En hoe dichter je bij een persoon komt, hoe meer je komt te weten over emoties. Om een persoon gedetailleerder in beeld te krijgen, film je vanaf de heup. Deze techniek maakt dat je een medium shot kunt nemen. Hierbij is de omgeving nog zichtbaar. Je ziet deze manier van filmen veel terug in interviews en films. Een ander veelgebruikt type shot is de medium close-up. Hierbij wordt een persoon vanaf de borst in beeld gebracht. Hierdoor ligt de volledige focus op het onderwerp en is er nog maar weinig zichtbaar van diens omgeving. De volledige focus ligt dus vooral op gezichtsuitdrukkingen en emoties.

Wil je nog dieper in op de emoties van jouw hoofdpersoon? Dan neem je een close-up. Hierbij zie je weinig tot geen omgeving en focus je vooral op het gezicht. Emoties en reacties zijn zo erg goed zichtbaar. Is dit nog niet genoeg en ben je op zoek naar nóg meer details? Zet dan een extreme close-up in. In dit type shot kun je niet om het gezicht heen en zie je alles wat er typerend is aan het gezicht van een persoon of alle kenmerkende details van een voorwerp.

Offerte aanvragen





Deze site wordt beschermt door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en de servicevoorwaarden zijn van toepassing.